17 Kommentarer

Anna Said,
juni 23rd, 2009 @9:03 e m  

Hej Du! Varför har debatten om bekräftelse kommit upp den finns lite här och var? Menar det är mänskligt och normalt att vilja ha uppskattning… att betyda något för någon…att göra en skillnad.. att känna sig glad över att fått någon att skratta eller le eller stolt över att någon uttrycker ens viktighet…
Är det så att debatten kommit upp ur det snedvridna bekräftelsebehovet de som gör vad som helst för att synas, tillhöra en grupp få många besök på en blogg…?

Shiro Said,
juni 24th, 2009 @7:26 f m  

Nu har jag studsat fram och tillbaka som en gummiboll (tack M A Numminen…)bland sidorna medan jag funderat över det här…
Jag tror att ett visst mått av bekräftelse behöver vi alla, men någonstans måste vi också “grunda” i oss själva, helt enkelt tycka om oss själva som vi är med alla fel och godheter som det innebär att vara människa.
Att lägga på någon annan skulden för hur vi mår är allt för lätt, men ibland så är det nog en kombination av både hur andra behandlar oss och hur vi låter andra behandla oss, plus hur vi behandlar oss själva.

Sedan, det här med blogg och bekräftelse, hmm, ja, tamme tusan, något slags bekräftelse vill jag nog ha. Dels måste jag skriva för att göra mig av med vissa tankar som skräpar runt i hjärnkontoret, dels, när jag får kommentarer så är det ju en viss bekräftelse, som gör gott för själen. Någon lägger ner tid på att läsa vad man skrivit och ger en kommentar om vad just de tänker.
Så.. Så är det nog. Tror jag. :)

juni 24th, 2009 @2:25 e m  

Aloha!
Jag tror att det helt ingår i att vara människa att behöva bli sedd av en annan person. Att verkligen bli sedd, hörd,lyssnad på utan värderande eller dömande eller tävlande. Det finns t o m en teoretiker vid namn Johan Asplund som menar att det egentliga orsaken till människors utbrändhet är avsaknaden av närvarande bekräftelse, som beskrivet ovan, inte bara “stress”. Tål att tänkas på! Hittade dig genom Mymlans blogg och gillar att du är så medveten om vårt bemötande här i världen. Det är vad Aloha egentligen står för. Härligt att se en annan svensk förstå detta!
Fridens lilja,
/Alexandra

Lokesson Said,
juni 24th, 2009 @10:45 e m  

Hej Anna!
Naturligtvis vill vi känna oss uppskattade på olika sätt, men ibland tycks en del människor behöva tonvis med bekräftelse, trots att de redan vet det som de söker bekräftelse på.
Jag vet inte vad debatten kommer sig av, men att det söks bekräftelse kan man se i många bloggar.
Antingen har behovet ökat, eller så har “vi” helt enkelt hittat en ny kanal för att få bekräftelse på.
Som sagt var: Jag vet inte…

Lokesson Said,
juni 24th, 2009 @10:57 e m  

Hej Shiro!
Ja, vi behöver nog alla bekräftelse på olika sätt.
Vi är inte isolerade öar, och för att fungera och utvecklas behöver vi både kritik och beröm.
Både “mothugg” och bekräftelse.
Spontan tanke: Kanske har tillvaron blivit så komplicerad att vi fått ett ökat behov av bekräftelse för att kunna hitta rätt bland alla intryck?
Jag vet kanske inte riktigt vad jag menar, men meningen dök upp. ;-)

Klart att du vill ha bekräftelse i din blogg - precis som jag gärna vill ha det.
Mitt problem är inte att jag inte får det, men att jag inte förstår det ständiga behovet av andras bekräftelse.
Det är ju inte så att man plötsligt känner sig färdigbekräftad, utan man vill ha påfyllning med jämna mellanrum.
Får man inte sin dos bekräftelse, så tolkar man gärna det som motsatsen….eller något…
Shit, vad jag svamlar!

Lokesson Said,
juni 24th, 2009 @11:14 e m  

Aloha Telluselle!
Ja, vi behöver alla bekräftelse, men det där med kopplingen till utbrändhet är jag lite tveksam till.
Fick våra förfäder mer bekräftelse, eller var deras behov mindre?
Kanske har religionernas minskade betydelse bidragit till ett ökat behov av bekräftelse från vår mer fysiska omgivning?
Ja, jag ställer många frågor som aldrig får svar.

Jag tackar för ditt omdöme, men kan dessvärre inte riktigt ta det till mig.
Jag är inte särskilt medveten om särskilt mycket, men jag är väldigt intresserad och nyfiken av mig.
Svaren är jag långt ifrån, men jag har kommit så långt att jag åtminstone ställer frågorna.
Ännu har jag inte tagit mig tid att titta närmare på din blogg, men jag kommer att fördjupa mig lite senare i veckan.

Ha det gott!

Anna Said,
juni 25th, 2009 @10:08 f m  

:) Ja det var det jag menade på, många bloggar går ut på. För en gångsskull pratade du ur skägget ;) Ibland i bloggarna ser jag att man vill ha bekräftelse på att det är OK bara för att komma undan något som inte är ok….i någons värld…
Utbrändhets orsak i avsaknaden av bekräftelse kan man vända till varför behöver den personen den bekräftelsen? Alla människors egenvärde behövs att fokusera på, vi behövs och är alla lika värda, jag är en annan du emellanåt. Chef, städare, brevbärare, akademiker, uska…. Alla yrkeskategorier bränner ut sig, blir alkoholister, får sjukdomar osv….
Varför brinner vissa människor till utbrändhet? Varför måste vissa människor vara så “duktiga” att de till slut tar slut? Komplext och jag har gjort det 3 ggr innan jag knäckte min nöt, den nöten liknar nog inte heller någon annans.
“Vill du utveckla någon? Ställ den en ny fråga.” Anthony Robbins
Tack! Anna

Erika Said,
juni 25th, 2009 @8:02 e m  

Det här med bekräftelse är verkligen intressant. Jag trodde alltid att jag inte hade så särskilt stort bekräftelsebehov. Med tiden har jag insett att det är precis tvärt om. Jag verkligen gillar all sorts bekräftelse, både på jobbet och privat. Förut trodde jag att det bara var folk med dåligt självförtroende som var så, men så behöver det nog inte vara. För mitt självförtroende är ändå ganska gott :)

Kul det där du skriver om att blogga. Jag menar, bara en sån sak som att hur många ggr/dag kollar man på sin egen blogg……

juni 25th, 2009 @9:09 e m  

…såklart det är skönt o gör gott att bli bekräftad på olika sätt…dels genom jobb och så bloggandet…men i grund o botten så ligger där nog ett stort självbekräftelsebehov…hur vi tycker o tänker om oss själva…är det så att jag inte gillar mig själv så hjälper det inte vad andra säger om mig…så bekräftelse tror jag är ATT man kan älska sig själv med fel U brister OCH bli glad när andra gillar det man/kvinna gör, säger, skriver, tycker, tänker…om man/kvinna inte älskar sig själv så tror jag att det är svårt att ta emot och tro på andras beröm…

Jenny Said,
juni 26th, 2009 @7:36 f m  

Det ÄR verkligen något med bekräftelsefenomenet som det “går troll i” som du säger - det är SVÅRT, för det är så dubbelt. Å ena sidan behöver alla människor bekräftelse, å andra sidan är det så socialt oaccepterat att behöva bekräftelse - och för det tredje är den moderna västmänniskan faktiskt förbålt USEL på att ge bekräftelse…

Jag har också försökt skriva om det här många gånger - jag gör ett nytt försök, idag eller i helgen, med avstamp i ditt inlägg. NU kanske jag äntligen kan få det gjort…! *s*

juli 5th, 2009 @11:52 f m  

Bekräftelse finns nog med som en del, men det finns ju många andra komponenter också. Ett behov av att skriva av sig ilska eller irritation - tillhör säkert ett vanligt skäl. Att försöka påverka andra via bloggar är nog också skäl för vissa. Att skriva rent generellt är ofta ett sätt att reda ut egna tankar. Att skriva om något är också ett sätt att bättre minnas - dagbok. Själv skriver jag en del nu för att det skall finnas i mitt släktträd - då kan det lika gärna också åka in på bloggen. Bekräftelse är nog bara en ytterst ringa del i mitt fall. Jag gillar ju även när någon tycker annorlunda på min blogg — även om det sällan får mig att ändra åsikt.

lokesson Said,
juli 8th, 2009 @11:12 f m  

Hej Anna!
Ja, vi är där igen - det gäller att ställa rätt frågor, och att verkligen fundera innan vi svarar.
Rent generellt är vi ganska dåliga på det.
Vi dras med i tempot, och de allmänt rådande attityderna och det gör att vi lätt prioriterar på ett sätt som vi inte hade gjort om vi stannat till och verkligen tänkt efter.
Nej, det här behöver jag inte ha bekräftelse på…..för egen del… ;-)

lokesson Said,
juli 8th, 2009 @11:34 f m  

Hej Erika!
Din kommentar får mig att fundera över om bekräftelsebehovet förändras med åren.
Man skulle ju kunna tänka sig att behovet är som störst under barn- och tonårstiden för att sedan minska efterhand som man skaffar sig mer livserfarenhet och självinsikt, men jag vet inte om det är så.
He-he, för det är väl aldrig så att man som vuxen söker bekräftelse mest av gammal vana?
Näää, men….

Hur ofta jag kollar bloggen?
Hmm, det varierar ganska kraftigt….

lokesson Said,
juli 8th, 2009 @9:39 e m  

Hej Stella!
Kan den som inte älskar sigsjälv inte ta emot eller tro på andras beröm?
Det låter kanske logiskt, men är det verkligen så?
Jag har inte svårt för att TRO på andras beröm, men kan ibland ha svårt att riktigt ta TILL mig det.
Kanske beror det på ett dåligt samvete över att jag inte berömmer andra så mycket som jag själv tycker att jag borde?
Kanske är jag helt enkelt lite för blygsam i min personlighet?
Kanske Tycker jag att det finns andra som är i större behov av beröm och uppmuntran?
Kanske älskar jag inte mig själv?
Ack, alla dessa frågor och alternativ!

lokesson Said,
juli 8th, 2009 @9:48 e m  

Hej Jenny!
Ja, det är ett svårt ämne att skriva om.
Är det socialt oacceptabelt att behöva bekräftelse?
Märkligt, för de flesta av oss söker ju faktiskt bekräftelse varje dag.
Men okej, det görs vanligtvis ganska “diskret”.
Det känns ibland obekvämt när människor “tigger” om bekräftelse - och man inte riktigt kan eller vill ge det.
Oärlig bekräftelse vill man ju inte ge, och nej, då är det egentligen inte bekräftelse man ger utan något annat.
Jag ligger lite efter med mitt bloggande, men jag tittar in till dig så fort jag kommit ikapp lite.
Man blir lätt lite stressad när man kommer efter med både bloggläsande och inläggsskrivandet! ;-)

lokesson Said,
juli 8th, 2009 @10:04 e m  

Hej Liberum-weto!
Ja bloggandet är MYCKET mer än ett uttryck av bekräftelsebehov…..för de flesta av oss.
För egen del kan jag tycka att jag ibland får lite för mycket bekräftelse i bloggen.
Jag uppskattar alla åsikter och vinklar som kommer fram från er som kommenterar, men lite mer mothugg och kritik hade jag säkert mått bra av.
Det är sällan som jag helt ändrar åsikt om större frågor, men jag strävar hela tiden efter nya åsikter och infallsvinklar för att få en djupare förståelse för saker och ting.
Emellanåt har jag försökt att provocera fram lite hårdare motargument till olika saker, men det innebär vanligvis att kommentarerna snarare uteblir än att jag får kritik…
Ni är för snälla mot mig!

Pingback & Trackback
juni 26th, 2009 @8:20 e m  

[...] skriver om bekräftelse. Jag har också försökt skriva om bekräftelse, flera gånger, och till slut fått ge upp. Det [...]

Recent Post

Leave Your Comments Below

Please Note: All comments will be hand modified by our authors so any unsuitable comments will be removed and you comments will be appreared after approved

View blog authority BlogRankers.com
Blogg-Topplista BloggiToppen Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Blogglista.se Allmänt Vardagsbetraktelser bloggar Topplista Favoritlistan.se Nätets bästa sajter!
eXTReMe Tracker